Tu știi care este istoria mașinii Trabant?
Publicat pe 14 iunie 2019.Originea Trabantului sau a mașinii de carton
Marca Trabant își are originile în Republica democrată Germania, mai exact zona comunistă din Germania, unde aceste mașini au fost produse în perioada 1957 – 1991, la fabrica VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau.
În Zwickau au fost produse în total 3.051.385 de automobile Trabant.
Primele zile ale Trabantului au început în anul 1957, în Germania, ca răspuns/manifest al Germaniei de Est vis-a vis de VW Beetle care era considerată cea mai accesibilă mașină.
Trabantul avea un design simplu care putea fi ușor întreținut și reparat direct de către proprietar, cu o trusă de scule de bază, fără să mai fie necesară deplasarea la un service specializat.
Pentru românii din perioada comunistă, și nu numai, Trabantul era cea mai bună opțiune deoarece deși era mică, aveau loc 4 adulți, încăpeau și bagajele, era compactă, rapidă, stabilă în curbele luate cu viteză excesivă și cu frâne puternice.
Încă de la început și până la final, Trabantul era recunoscut și sub denumirea de “Mașina de carton”. Aceste automobile aveau o caroserie metalică, cu elemente exterioare realizate dintr-un material numit Duroplast – carton presat din bumbac, reciclat și presat la cald.
De unde vine numele de Trabant
Automobilul a fost botezat astfel deoarece în 1957 a fost lansat pe lună satelitul rusesc Sputnik, iar nemții au ales numele de Trabant deoarece înseamnă “satelit” sau “companion”.
Primul trabant
Primul Trabant este P50, cunoscut și sub denumirea de Trabant 500, cu motor răcit cu aer, un motor în 2 timpi cu 2 cilindrii de 18 CP. Acest model a fost construit în varianta breck, berlină și van, în perioada 1957-1962, în aproximativ 132.000 de exemplare.
Ulterior s-au construit motoare mult mai puternice, precum P50/1 cu un motor de 500 cm3 cu 18 CP, urmat de P50/2, cu motor de 500 m3, cu 20CP, ajungând la un motor de 600 m3, cu 23 CP, în 1962, pentru modelul P60.
Cel mai popular model dintre toate este Trabantul 601, un model P60, îmbunătățit, cu facelift, cu faruri remodelate, cu o nouă capotă, alt bord și forme mai drăguțe. Motorul era însă același, tot 0,6 litri, în 2 timpi, cu 26 CP. Greutatea mașinii era sub 650 de kilograme și putea transporta până la 5 persoane plus bagaj.
În 1964 a apărut o caroserie nouă, pe modelul P601. Conceptul de bază era același, însă aducea îmbunătățiri și mai mult spațiu interior și pentru bagaje. La vremea respectivă se considera că acest model nu a evoluat deloc și de aceea îi aduceau îmbunătățiri continuu și astfel, în 1966, a apărut ediția de lux.[..]
Modelul P601 a fost disponibil în trei forme de bază: Berlină, brek și un Jeep decapotabil. Varianta disponibilă atât pentru partea civilă, cât și pentru cea militară.
Trabant și Zidul Berlinului
9 noiembrie 1989 – Zidul Berlinului cade și mii de germani din Est trec granița în Trabant-uri.
Acest lucru a transformat modelul Trabant într-un fel de eliberator și este considerat unul dintre simbolurile cele mai recunoscute ale căderii comunismului.
Trabant-ul după 1989
După schimbările politice ce au avut loc pe 9 Noiembrie, germanii au putut să achiziționeze mașini din partea de Vest, lucru care a dus la scăderea dramatică a vânzărilor pentru modelul P601.
Ultimul Trabant P601 a părăsit banda de fabricație din Zwickau în Iulie 1990.
În România sunt înmatriculate aproximativ 10.000 de Trabant-uri.
Cât costă un Trabant
Prețul Trabant-ului variază destul de mult, deoarece se ține cont de câteva aspecte precum: funcționalitate, aspect, model, plus multe altele.
Că să vă faceți o idee, un Trabant model 601, berlină, din anul 1990, cu un rulaj de 45.000 km, ușor îmbunătățită costă 2.200 euro.
Un alt exemplu este un Trabant din 1989, cu motor de VW Polo, 50 cai putere, în stare foarte bună, la prețul de 1000 euro.
Cât consumă un Trabant
Consumul unui Trabant, model 601, 0,6 l – 26 de CP, cu un motor în doi timpi și doi cilindrii în linie, consuma 6l / 100 km
Sunt foarte multe de povestit despre această mașină, însa vom încheia spunând doar că “Trabi” a fost o mașină care a făcut posibilă mobilitatea în țările comuniste, o mașină care a schimbat vieți și care a făcut istorie.